Attention Deficit Disorder zkráceně ADD je porucha označující vývojové problémy ve fungování mozkových operací, zvláště těch, které vyžadují organizační postupy, plánování, pozornost, předvídání a sebeovládání. Tato diagnóza je známá také pod jednoduchým názvem porucha pozornosti. Jde o podobnou poruchu jakou je ADHD asvšak bez přidružené hyperaktivity.
Obsah článku
Netýká se pouze dětí
Původcem této diagnózy jsou odchylky v centrální nervové soustavě. Je nutné dodat, že ty nemají žádnou souvislost s inteligenční vybaveností postiženého člověka. U typu ADD navíc nebývají zaznamenány žádné problémy s hyperaktivitou – jako je tomu v případě ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). První symptomy se často objevují již v raném dětství, přetrvávají do období dospívání a mohou být přítěží během celého života.
První příznaky v předškolním věku
Syndrom ADD se netýká pouze dětí, porucha totiž přetrvává i do dospělosti, s tím rozdílem, že dospělý člověk se umí s její projevy lépe „poprat“. První příznaky se projevují již v předškolním věku, s postupujícím časem se potíže mohou zmírňovat nebo naopak zhoršovat.
Porucha soustředění, o které navíc pacient ani nemusí vědět, může způsobovat problémy v různých oblastech soukromého či profesního života – v práci, ve škole ale i ve vztazích. Pokud máte pocit, že vy nebo někdo ve vašem okolí může mít problém s ADD, můžete se obrátit na psychiatrickou kliniku, která poskytuje komplexní služby lidem se specifickými poruchami učení a chování.
Příčina neznámá
Mezi odborníky není shoda v tom, jak porucha vzniká. Dokonce, vedou se velké debaty o tom, zda je vůbec možné tuto poruchu definovat jako onemocnění. Problémy tohoto druhu se začínají objevovat v situacích, kdy je dítě vystaveno přísným nárokům a při jejich plnění je porovnáváno s dalšími vrstevníky.
Výkon pacienta přitom bývá nevyrovnaný. Objevují se problémy se samostatnou prací, neorganizovanosť, zapomínání a ztrácení věcí apod. Problematické je hlavně plnění složitých pokynů, které vyžadují koncentraci na několik věcí najednou. Pokud toho jedinec není schopen, snadno nabývá představu vlastní neschopnosti a frustrace, kdy je velmi náročné udržet si pozitivní sebehodnocení a sebeúctu.
Kombinace mnoha faktorů
Přesné příčiny poruch pozornosti nejsou zcela známy. Mnohdy jde o kombinaci mnoha příčin. Některými z nich mohou být např. dědičné predispozice, nedostatečný příjem jódu, komplikace během těhotenství, rodinné zázemí a výchova. Je velmi důležité, aby rodiče byli dobrým vzorem pro své děti. Neměly by jim zakazovat věci, které sami dělají, protože dítě je zpočátku napodobuje a zrcadlí jejich nedostatky ale i přednosti.
Pro přesnou diagnózu je nezbytné vyšetření dětského nebo dorostového psychiatra. Ten stanovuje předběžnou diagnózu zhodnocením chování dítěte v kombinaci s důkladným fyzickým vyšetřením a posouzením informací získaných od rodičů a učitelů. Pak se volí příslušná léčba.
Zahlcení informacemi
Internet, mobil, televizor, počítačové hry, všude útočící reklamy ze všech médií… Impulsů, které na něj působí ze všech stran, je nekonečné množství. Aaj dospělí mají v tomto směru často problém pořádně se soustředit na to, co je pro ně podstatné.
Můžeme jen konstatovat, že určitě to mají velmi složité. Pokud jsou problémy těžšího charakteru, určitě je třeba zajít za odborníky, například do pedagogicko-psychologické poradny. Pokud má dítě mírnější problémy s pozorností, pomoci mohou i jednoduché hry, aktivity a cvičení, pomocí kterých rodiče iv domácím prostředí mohou dětem pomoci rozvíjet jejich pozornost:
Zpětná vazba od rodiče – zadané úlohy je lépe rozložit na dílčí. Naučte dítě pracovat v kratších úsecích s prostorem k odpočinku. Je třeba dítě obejmout, pochválit, vyjádřit mu svou podporu. Dnešní děti vyrůstají v globálním světě obklopené médii poškození informacemi as neomezenými možnostmi zábavy.
Pomůcky – různé druhy pomůcek by měly zvýšit zájem o učení. Do výuky by měly začleňovat názorné a praktické ukázky.
Relax – například relaxační dechová cvičení. Dobré je využívat relaxační hudbu, pohybové hry a cvičení.
Pohyb – ten je obecně prospěšný pro psychiku i fyzické zdraví. Ve škole mohou učitelé také zajistit žákům pohyb, príapdne si můžete spolu zkusit zacvičit doma nebo dítě prihaste na nějaký kroužek pohybové aktivity.
Porucha pozornosti a její druhy
- roztržitost – neschopnost dlouhodobé koncentrace
- rozptýlení – neschopnost udržet pozornost pro konkrétní věc
- ADHD – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
- ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity
- Aprosexia
- Hypoprosexia
- Hyperprosexia
- Paraprosexia
Rozdíl mezi ADHD a ADD
Zatímco u lidí s ADHD se onemocnění projevuje vnějším i vnitřním neklidem, impulsivností, netrpělivostí u lidí s ADD chybí právě uvedená hyperaktivní složka. Lidé s touto diagnózou se nedokáží déle soustředit na jednu věc, rychleji se unaví a mívají problémy s dokončením rozdělané práce. Většinou si nedokáží z mnoha podnětů vybrat podstatu a věnují pozornost všemu, co jejich smysly dokáží zachytit. Tato nadměrná stimulace jejich zatěžuje a rychle unavuje.
ADD
- potíže se soustředěním
- potíže při plnění úlohy
- problém zaznamenat pokyn k plnění úlohy
- lehké odvedení pozornosti
- vypnutí pozornosti
ADHD
- neschopnost soustředit se na detail
- zapomnětlivost – potíže s rozvržením činností, rozptýlení
- hyperaktivita – zvýšený řečový projev, neustálý pohyb
- impulzivita – netrpělivost, nepromyšlené a ukvapené projevy
Mylná interpretace okolí
Pro okolí bývá těžké akceptovat, že dotyčný neplní úkoly, které by měl snadno zvládat. Problémy dotyčného jsou často interpretovány jako jeho nevychovanost, příp. lenost, drzost, neochota a pod. Porucha pozornosti se projevuje nedostatečnou kontrolou pozornosti, častější a závažnější oproti tomu, jaká je za běžných okolností pozorována u vrstevníků. K tomu, aby mohla být stanovena diagnóza, musí být přítomno několik symptomů.
Poruchy pozornosti se mohou projevit jako:
- nepozornost a unikání detailů
- neúplně plnění povinností, nepromyšlené a neuvážené činnosti
- přeskakuje z jedné nedokončené úlohy na druhou
- duševní nepřítomnost – zdá se, jakoby dotyčný neposlouchal
- problémy s organizací
- nedostatečné a nedomyšlené plánování
- vyhýbání se plnění některých úkolů, které vyžadují zapojení nebo udržení pozornosti
- těžké vedení konverzace, odbočování od tématu
- lehké vyvedení z míry, rozptýlení nepodstatnými podněty
Léčba
Někteří lidé nedokážou sami přirozeně odpočívat, uvolnit se, a proto se to potřebují znovu naučit. Léčba vyžaduje komplexní přístup a nastavení vhodného režimu. Spočívá především v úpravě denního rozvrhu, životního a pracovního prostředí tak, aby se eliminovaly podněty vedoucí k nesoustředěnosti. Prospěšné je nastavit srozumitelný řád věcí v rámci celého denního režimu, úprava životního stylu. Velmi účinná je pomoc odborníka – psychoterapeuta.
V léčbě se také osvědčila odborná terapie (především takzvaná kognitivně-behaviorální), která pomůže vytvořit správné návyky. Pravidelnost v běžných činnostech šetří energii, kterou je možné vynaložit na další aktivity. Třeba brát ohled na to, že úroveň pozornosti je výrazně ovlivněna únavou, stresem nebo nemocí.
Léčba u nejmenších
U dětí je třeba přehodnotit celý výchovný postup a vzdělávací metody. Všechny úkoly lze rozdělit na postupné kroky a po každém kroku poskytovat zpětnou vazbu, ideálně pozitivní s oceněním za dobrý výkon a snahu. Člověk s ADD by měl být v co nejklidnějším prostředí – ideálně s minimem podnětů v okolí (sourozenci, televize, nástěnka s obrázky, výhled z okna a podobně). Pro práci je dobré přesně stanovit více kratších intervalů na učení a častější přestávky.
Velmi náročné, ale velmi důležité je udržet takovou atmosféru, která postiženému člověku umožní zachovat si pozitivní sebeobraz a budovat si dobré sebevědomí. Důležité je uvědomit si, že školní výkon je jen jednou z částí celkového rozvoje dítěte. Děti s poruchou pozornosti potřebují podporu rodičů i v otázkách sociálních kontaktů a zacházení s emocemi.
Léky k léčbě ADHD
Ačkoliv k léčbě se má přistupovat komplexně a dlouhodobě, léky při léčbě ADHD dokáží zlepšit soustředěnost i trpělivost. Jako účinné se ukazují i různé druhy psychoterapie v individuálních nebo skupinových sezeních. Pacienti se tak naučí uvědomovat si, co spouští příznaky a učí se novým vzrcom chování.
Ritalin
Ritalin předepisují psychiatři již od roku 1953. Původně byl využíván pro své psychostimulační účinky, ale i pro zcela bezpečný farmakologický profil hlavně u epileptiků. Následně se zjistil jeho příznivý efekt u lidí s ADHD zejména u dětí. Dětští psychiatři nebo neurologové předepisují lék výhradně dětem s poruchou soustředění a při diagnóze ADHD. Lékaři se shodují na tom, že Ritalin je pro ně velmi účinný a potřebný.
Concerta
Přípravek se používá k léčbě poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou a používá se u dětí a dospívajících ve věku od 6 do 18 let. Používá se pouze tehdy, pokud léčba bez medikamentů (terapie) nebyla úspěšná. Přípravek zlepšuje činnost částí mozku, které nejsou dostatečně aktivovány. Přípravek může pomoci zlepšit rozsah pozornosti, koncentraci a omezit impulzivní chování.
Jak si pomoci v domácím prostředí
- uspořádáním místa na odpočinek a učení – místo, kde se dítě učí, hraje si nebo odpočívá, by mělo být přehledně uspořádány, bez rušících faktorů (internet, TV, mobil, rádio)
- tréninkem pozornosti – učte děti mluvit o obrázcích, kreslit, třídit předměty, luštit rébusy, porovnávat předměty. Všechny tyto jednoduché činnosti mají vliv na pozornost.
- stravou – do stravy zařaďte nenasycené mastné kyseliny a vytvořte si opravdu pestrý jídelníček, který bude bohatý na rybí olej, konopná a lněná semínka. Pokud by tyto tipy byly nedostačující, je možné sáhnout po doplňcích stravy. Např. ginkgo biloba prokrvuje mozek a zlepšuje jeho činnost, otravinám s obsahem lepku a cukru bychom se měli raději vyhnout a pozor si dejte i na nedostatek jódu a hořčíku.
- aromaterapií – díky vůním můžeme dítě uklidnit a podpořit jeho paměť. Meduňka, heřmánek a levandule pomohou uklidnit myšlenky a pomáhají i při problémech s usínáním. Šalvěj, jasmín či růže navrátí ztracené sebevědomí. Eukalyptus, citrusy a rozmarýn dodávají energii.
- dodržováním denního režimu a časovým rozvrhem
Nejčastěji kladené otázky:
Co je porucha pozornosti?
Porucha pozornosti představuje poruchu týkající se problémů ve fungování mozkových operací. Hovoříme zejména o těch operacích, které potřebují určité plánování, předvídání, sebeovládání či pozornost. Tato porucha není častá pouze u dětí.
Jak se projevuje a léčí?
Porucha pozornosti má rozličné druhy, a tedy jednotlivé projevy se mohou lišit. Mezi nejznámější projevy poruchy pozornosti patří potíže se soustředěním, potíže týkající se plnění úkolů a podobně. Léčba se mírně liší u dospělých a dětí. Léčba může být založena na různých terapiích, úpravě denního rozvrhu či v naordinovaných léků. Více informací naleznete pod nadpisem léčba a léky k léčbě ADHD.
Kde třeba přijít na vyšetření?
Při podezření na ADD poruchu je vhodné navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu, kde se zachytí problém s učením a následně nastaví nejvhodnější systém výuky. K diagnostice může pomoci i neurologické vyšetření. Pomoc a podporu můžete zkusit vyhledat iu psychoterapeuta.
Jak přistupovat k dětem s ADD?
K dětem se chovejte klidně a dávejte jim zřetelné pokyny, upravte jejich prostředí, zaveďte jim plánovač / diář a rozvíjejte jeho potenciál bez trestání za věci, které nemůže.
Znamená ADD nižší inteligenci?
Neznamená nižší inteligenční vybavenost – ADD se může vyskytovat u lidí všech úrovní inteligence (v případě mentální retardace je nutná důkladná diagnostika). Problémy s pozorností zapříčiňují odchylky ve vývoji centrální nervové soustavy a porucha přenosů signálů v rámci centrální nervové soustavy.
Jak ochránit dítě před ADD?
ADD je porucha vrozená, její příčiny jsou dány hlavně dědičností, zvažuje se i vliv poškození při porodu či během těhotenství (užívání návykových látek a alkoholu, nedostatek kyslíku při porodu a pod.).
Dají se symptomy poruchy zmírnit?
Symptomy lze do určité míry ovlivnit výchovou, úpravou pracovního prostředí a návyků, používáním pomůcek, velmi účinná bývá terapie vhodnými výchovnými postupy. Projevy poruchy můžete značně eliminovat, což umožňuje jedinci standardní fungování v běžném prostředí.
Vybrané zdroje:
- http://www.poruchapozornosti.cz/
- https://www.mojezdravi.cz/nemoci/add-2428.html
- https://wave.rozhlas.cz/lucie-kalusek-o-adhd-dospelych-porucha-pozornosti-extremne-ubira-na-sebevedomi-5989279
- http://www.avare.sk/add-%E2%80%93-porucha-pozornosti/
- https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/571/ako-pomoct-dietatu-v-zlepsovani-jeho-pozornosti
- http://www.nepozornidospeli.cz/index.php/2013-11-13-18-17-04/co-je-adhd-add